گازسوز کردن موتور DESA-12V150


در راستای دست‌یابی به نخستین نمونه از موتور گازسوز سنگین 12 سیلندر ملی در داخل کشور، واحد طراحی و توسعه موتور شرکت دسا با تکیه بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در این واحد و علی‌رغم تمام مخاطرات و ریسک‌های انجام این پروژه نظر به سطح فناوری به‌کار گرفته شده در این موتورها نسبت به موتورهای دیزلی مرسوم و با توجه به عدم تجربه قبلی در داخل کشور در این سطح، در این راه و بدون بهره‌گیری از مشاور خارجی قدم برداشته و در گام اول، انجام پروژه را با کمترین تغییرات در ساختار موتور دیزل موجود در دستور کار قرار داد.


اهم فعالیت به شرح زیر است:


1- تحلیل عملکرد

در ابتدای پروژه پس از مقایسه مشخصات موتور دیزل و همچنین مراجع روز دنیا درخصوص موتورهای گازسوز، تغییرات زمان‌بندی دریچه هوا و دود به عنوان امری ضروری و غیرقابل انکار جهت دستیابی به مشخصات هدف درنظر گرفته شد.

در ابتدای پروژه پس از مقایسه مشخصات موتور دیزل و همچنین مراجع روز دنیا درخصوص موتورهای گازسوز، تغییرات زمان‌بندی دریچه هوا و دود به‌عنوان امری ضروری و غیرقابل انکار جهت دست‌یابی به مشخصات هدف درنظر گرفته شد.

از این‌رو در مرحله اول هدف از شبیه سازی موتور گازسوز د87 حصول زمان‌بندی بهینه از حیث عملکردی و ایمنی شد که در نهایت مشخصات ارائه شده در جدول 1 به‌عنوان مناسب‌ترین زمان‌بندی از حیث عملکرد، طراحی و ایمنی انتخاب گردید. این مشخصات پس از بررسی زمان‌بندی‌های مختلف به‌صورت مدل‌سازی و درنظر گرفتن چالش‌ها و اولویت‌های این فاز از پروژه نهایی شد.


مشخصات هندسی موتور گازسوز DESA-12V150

مقدار مشخصات
1500 دور (rpm) 4 X
150×180 قطر و طول جابه‌جایی (mm)
556 زمان بسته شدن دریچه هوا
325 زمان باز شدن دریچه هوا
142 زمان باز شدن دریچه دود
381 زمان بسته شدن دریچه دود



2- مشخص نمودن موتور هدف در گام اول

مشخصات موجود در جدول زیر برای موتور هدف در گام اول پروژه در نظر گرفته شده تا فعالیت‌های مرتبط با پروژه در راستای رسیدن به آن صورت پذیرد.

مشخصات هندسی موتور گازسوز DESA-12V150

شاخص واحد مقدار
سرعت موتور (دور بر دقیقه) 1500 4 X
حد اقل بازده خروجی موتور (%) 35
توان موتور (کیلووات) 10%±600
ظرفیت کلی موتور (لیتر) 36/17
نسبت تراکم - 11/56



3- طراحی

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته روی فرآیند تبدیل موتور دیزل 12 استوانه د87 به گاز، لازم بوده تا تغییراتی در طراحی بعضی از قطعات صورت گیرد. این تغییرات در بندهای زیر آمده است.



شکل 1: مدل میل بادامک موتور گازسوز DESA-12V150






شکل 2: اصلاح درپوش اسبک






شکل 3: مدل سه بعدی میکسر




4- ساخت

رویکرد بومی در ساخت همه قطعات این پروژه به طور کامل لحاظ شده است. یعنی در این پروژه، همه‌ی قطعات ساختی مورد نیاز بر اساس نقشه‌های ساختی که در بخش طراحی این گزارش آمده، در داخل کشور ساخته شده‌اند. به‌طوریکه پس از ارائه نقشه، توضیحات ضروری مربوط به ساخت قطعات توسط طراحان داخلی طی جلسات فی مابین به سازنده اعلام شده و به طور دقیق فرآیند ساخت قطعات در جلسات پی در پی پیگیری گردید.



شکل 4: ساخت میل بادامک نهایی





شکل 5: درپوش اسبک




5- مونتاژ

قبل از مونتاژ قطعات روی موتور، همه قطعات ساخته شده بر اساس نقشه مورد بررسی کیفی قرار گرفته است. پس از تایید ساخت، فرآیند مونتاژ بر اساس نقشه‌های مونتاژی آغلاز گردید.



شکل 6: مونتاژ نیم حلقه تراست، محور و چرخدنده هرز گرد





شکل 7: مونتاژ میل بادامک روی موتور

شکل 8: مونتاژ کامل همه قطعات موتور




6- آزمون

برای شروع آزمون های موتور، ابتدا موتور گازسوز مونتاژ شده به اتاق آزمون انتقال داده شده و سامانه‌های جانبی موتور در اتاق آزمون نیز به طور کامل تجهیز شده است. پس از آن مطابق با دستورالعمل، آزمون‌های پیش راه‌اندازی، راه‌اندازی موتور در حالت بی‌باری و راه‌اندازی نهایی روی موتور صورت گرفته است.