16RK215
Desa 150-V12D87(موتور ملی)
رهبر معظم انقلاب

 

سال حماسه سیاسی

و حماسه اقتصادی

index

موتور ملی نماد عزت کشور است

 

postheadericon موتور RK215

پروژه های موتورRK215:

rk215

- پروژة 100 دستگاه موتور 16 استوانه ای راه آهن ( هم بندی، نصب، راهبری و تعميرات)

موتور 16 استوانه ایRK215 در قرارداد 100 دستگاه برای نصب روی لکوموتيوهای آلستوم ، تحويل راه آهن جمهوری اسلامی گرديد که اين قرارداد به صورت CKD و PLB (ساخت داخل) بوده است.

-  پروژة سرم سازی رازی، موتور 6 استوانه ای (طراحی،نصب)

-  پروژة شرکت ملی حفاری ايران، موتور 6 استوانه ای (نصب و تعميرات)

  1. خدمات تعمير و نگهداری اين موتورها نيز از سوی دسا ارائه شده است.
  2. 16RK215_01

پیشینه و مشخصات فنی موتور RK215 :

موتور RK215 اولین بار در راه آهن سوريه (موتور 12 استوانه­ای RK215 ) و پس از آن در راه آهن جمهوري اسلامي ايران(موتور 16 استوانه­ای  RK215 ) به کار گرفته شده است. موتور RK215، موتوري فشرده و توربوشارژ شده است که  نسبت توان به وزن آن خوب و يکي از کمترين وزن­ها را بين همة موتورهاي هم­ردة خود دارد. اين امر با دوام زياد، بازده مناسب، صداي کم و هزينه هاي کم نگهداري، همراه شده و آن را براي کاربرد وسيع­تري مناسب مي سازد .

ghatar

طراحي فشردة RK215، فضاي مورد نياز را کاهش داده، نصب را تسهيل کرده و دسترسي را براي نگهداري، آسان نموده است. يکي از ويژگي­هاي اين موتور ، عملکرد آن با فشار ماکزيمم آتش 172 بار، است. براي بهينه­سازي بازده سوخت و رسيدن به اهداف قابليت اعتماد و دوام بالا در حين کارکرد با سطح سوخت باقيماندة پايين، سرعت پيستون به 2/9 متر بر ثانيه و BMEP به 7/21 بار محدود گرديدند. استفاده از مجراهاي دود و هوا در يک طرف سر سيلندر، باعث مينيمم شدن زمان پاسخ موتور حين انتقال بار، شد.

16RK215_02

مشخصات فني اين موتورها به شرح ذيل مي باشد:

بدنه موتور : موتور Ruston RK215 داراي سيلندر و بدنه موتور يک تکه از جنس چدن نشکن است. اين شاخص يکي از بهترين انتخاب ها براي نوع بارگذاري حرارتي محسوب مي­شود.

  1. سرسيلندر :  هر سرسيلندر با آلياژ آهن، ماشين کاري مي­شود. يک ترکيب چهار دريچه­اي، دو دريچة ورودي و دو دريچة خروجي و يک انژکتور در وسط دارند. دريچة آب-خنک به منظور افزايش جريان حرارتي از دريچة دود و کاهش دماي فلز بکار گرفته شد.
  2. ميل­ لنگ : ميل­ لنگ نوع آويزان ( under slung ) است. : ميل­ لنگ ريخته­ گري شده از فولاد، يکپارچه ساخته شده و با زبري تقريباً صفر، مقاومت بالايي در برابر شکست دارد. دو وزنة تعادل در دو طرف محور نصب شده و فيلم روغن با ضخامت کافي در ياتاقان اصلي تعبيه شده است.
  3. پيستون : پيستون 2 تکه داراي بدنه آلومينيومي و تاج فولادي مي­ باشد که با 4 پيچ به هم متصل شده ­اند. روغن خنک­ کاري از طريق سوراخکاري پيستون صورت مي­ گيرد که به نوبه خود توسط سوراخ­هاي ساق شاتون تغذيه مي­ شود.
  4. شاتون: شاتون­ها از فولاد آهنگري ماشين کاري شده و داراي اتصال  دوتکه زاويه­ دار با چهار پيچ در انتهاي بزرگ هستند. در موتورهاي خورجيني ، شاتون ها درکنارهم و روي يک محور قرار گرفته­ اند.
  5. ميل­ بادامک : ميل بادامکها در قسمت بيروني موتور قرار گرفته و توسط مجموعه چرخ دنده از جلوي موتور، توان مي­ گيرند. ميل بادامک ، غلتک­ها را که روي يک محور جداگانه قرار دارند ، به حرکت در مي­ آورد .
  6. سيستم سوخت­ رساني : سيستم سوخت رساني  از نوع پمپ انژکتور واحد بوده که علاوه بر محاسن اين سيستم­ ها، داراي عيب بزرگ دربرابر سيستم هاي چند راهه سوخت هستند. سيستم هاي چند راهه سوخت فقط با يک پمپ کار مي­کند ولي در سيستم­ هاي منفرد بايد به تعداد سيلندرها ، پمپ داشته باشيم. افزايش قطعات و هزينه زياد آن از جمله معايب اين سيستم (سيستم پمپ انژکتور ) است.
  7. دريچه­ هاي ورودي و خروجي در مرکز Vee قرار گرفته­ اند و فاصله بين رديف­ها به عنوان منيفولد هوا عمل مي­کند.
  8. سيستم توربوشارژينگ : سيستم توربوشارژينگ يک مرحله ( توربوشارژ سنگين) در جلوي موتور قرار گرفته و از سيستم تخليه فشار ثابت استفاده مي­کند. اين نوع سيستم داراي بهترين بازده براي عملکرد بوده ولي از نظر استفاده از کار مفيد، در سطوح پايين­ تري قرار دارند.
  9. پمپ­ها : پمپ­هاي آب و روغن در جلوي موتور قرار گرفته و توسط مجموعه چرخ­دنده، از ميل­ لنگ حرکت مي­ گيرند.
  10. تطبيق موتور با محيط: حداقل افت توان در اين موتور براي شرايط  1400  متر، 45درجة سانتيگراد ، برابر  ٪4/11 است .
  11. زمان بين تعميرات اساسي : زمانبندي بين تعميرات براي ياتاقان ها 15000 ساعت و وارانتي قطعات 60000 ساعت است .

ويژگي­هاي نگهداري و تعميرات : سهولت نگهداري و فاصلة زماني زياد بين سرويس ها باعث کاهش زمان خاموشي و کم شدن هزينه هاي نگهداري موتور مي­شود .

  1. مديريت موتور : مديريت موتور شامل يک گاورنر و يک فعال کننده  است .

شاخص هاي عملکردي موتور در جدول ذيل فهرست شده است .

16RK215_03

دریافت لیست مشخصات فنی موتور RK215

Performance (16RK215)

Value

Max. Power(kW)

3160

Continuous gen-set rating

2889

Speed(rpm)

1000

Bore(mm)

215

Stroke(mm)

275

Stroke / Bore

1.27

Cylinder volume(liters)

9.978

Total volume(litres)

159.66

Compression Ratio

13.4

Cylinder configuration

16 V

V - Angel

65- 60

Bore pitch(mm)

344

Bank Offset(mm)


Engine length(mm)

4267

Engine width(mm)

1790

Engine height(mm)

2225

Weight(kg)

17900

Piston Speed(m/s)

9.17

Max. Pressure(bar)

170

Bemp(bar)

25.2

Bsfc(g/kWh)(Best)

199

Bsfc(g/kWh)(full load)

210

Bsoc(g/kWh)


Oil Capacity(lit)

800

Weight / Power

5.66

Power/Liter

19.8

Power/Cyli.

197.5

Power/Dimension

185

Emission

UIC 623

Nox

UIC I 1997

PM

UIC 623

CO

UIC 623